Genetisch kopje
Over Charles Darwin en (On)Natuurlijke selectie
‘De Engelse natuuronderzoeker Charles Darwin ontwikkelde het idee van natuurlijke selectie na een vijf jaar durende reis om planten, dieren en fossielen te bestuderen in Zuid-Amerika en op eilanden in de Stille Oceaan. In 1859 bracht hij het idee van natuurlijke selectie onder de aandacht van de wereld in zijn bestseller On the Origin of Species.
Natuurlijke selectie is het proces waardoor populaties van levende organismen zich aanpassen en veranderen. Individuen in een populatie zijn van nature variabel, wat betekent dat ze allemaal in bepaalde opzichten verschillend zijn. Deze variatie betekent dat sommige individuen eigenschappen hebben die beter geschikt zijn voor de omgeving dan andere. Individuen met adaptieve eigenschappen hebben meer kans om te overleven en zich voort te planten. Deze individuen geven deze eigenschappen dan door aan hun nakomelingen. Na verloop van tijd komen deze gunstige eigenschappen steeds meer voor in de populatie. Door dit proces van natuurlijke selectie worden gunstige eigenschappen van generatie op generatie doorgegeven. Natuurlijke selectie kan leiden tot soortvorming, waarbij uit één soort een nieuwe, duidelijk andere soort ontstaat. Het is een van de processen die de evolutie aansturen en helpt de diversiteit van het leven op aarde te verklaren.
Darwin koos de naam natuurlijke selectie om een contrast te vormen met “kunstmatige selectie”, of selectief fokken dat door mensen wordt gestuurd.’ (citaat National Geographic) In die zin is de procedure om een koffiekopje te genereren in de ‘Gene Cup’ generator vergelijkbaar met kunstmatige selectie. Jij, de mens, beslist welk kopje wordt gekruist met een ander kopje op basis van een esthetische reactie.
Verschillende kunstwerken die voort komen uit genetische evolutionaire processen vormden de inspiratie voor de ontwikkeling van ‘Genetisch Kopje’. Een bekend werk is Virtual Evolving Creatures van Karl Sims, ontwikkeld in 1994. Hierin worden gesimuleerde Darwinistische evoluties van virtuele blokwezens getest op hun bekwaamheid door verschillende taken uit te voeren, zoals zwemmen, volgen en concurreren met andere blokwezens.
Net als het gebruik van neurale netwerken om algoritmen te trainen om patronen te vinden, is ook het gebruik van Darwinistische genetische algoritmen een vorm van kunstmatige intelligentie.
Nieuwe kopjes worden continu gegenereerd uit vorige generaties, gebaseerd op een klein setje genen. Het begint met acht kopjes gegenereerd uit twee ouderkopjes. Deze worden aan je gepresenteerd in paren en je kunt uit ieder van deze vier paren je voorkeuren kiezen. Daarna worden de vier kopjes die je koos opnieuw aan je gepresenteerd in twee paren en de twee kopjes die je dit keer kiest worden gebruikt als de ouderkopjes voor de volgende generatie.
Dit proces kan eindeloos worden herhaald en geeft je de mogelijkheid om te zoeken naar een kopje dat je aanstaat. Zodra je er eentje hebt gevonden, kun je het als bestand opslaan om het te printen, en het op die manier een plek in de fysieke wereld te geven.
Instructies:
- Klik op het linker- of rechterkopje om je favoriet te kiezen, de volgende twee kopjes zullen automatisch aan je gepresenteerd worden.
- Let op de kopjesnummers in de rechterbovenhoeken. Het getal voor de punt is de huidige generatie, het getal achter de punt geeft aan welk kopje binnen die generatie je ziet.
- Aan het einde van elke selectieronde (generatie) worden de twee overgebleven bekers getoond (blauw knipperend) voordat een volgende ronde wordt gestart.
- Om de kopjes te draaien: houdt de rechter muisknop ingedrukt en beweeg de muis. Met een trackpad (mac), klik met twee vingers op het trackpad, houdt ingedrukt en beweeg de vingers. Op de meeste PC-trackpads houd je de rechter trackpadknop ingedrukt en beweeg je een vinger op het trackpad.
- Gebruik de onderstaande knoppen om de kopjes te downloaden, of om opnieuw te starten.
Deel uw ervaring met ons door een vragenlijst van ongeveer 7 minuten in te vullen. Alvast bedankt!