Een onderzoek naar generatief servies en fabricage van keramiek. Adri Schokker en Wouter Reckman

Perlinkopje

Over de ruis van Ken Perlin

Kenneth H. Perlin is hoogleraar aan het departement Computerwetenschappen van de New York University. Als jonge wetenschapper en universitair docent raakte hij in de late jaren zeventig gefascineerd door nieuwe ontwikkelingen in computergraphics en -animatie. Ken werkte toen bij de Mathematical Applications Group Inc. (MAGI), een van de bedrijven die in 1981 door Walt Disney werd ingehuurd om een deel van de computeranimaties voor de film Tron (1982) te maken. MAGI, voorheen gespecialiseerd in het evalueren van blootstelling aan nucleaire straling, vormde een nieuwe divisie genaamd MAGI/SynthaVision (1972). 

Het door het bedrijf ontwikkelde softwarepakket voor 3D-animatie ‘SynthaVision’, was voor die tijd een snel en gemakkelijk te gebruiken animatiesysteem, maar niet in staat tot het ontwerpen en renderen van complexe vormen. Om die reden waren de voor Tron ontworpen modellen gebaseerd op eenvoudige geometrische vormen. Gefrustreerd door deze beperkingen begon Ken Perlin te experimenteren met de wiskunde achter ruissystemen. Dit leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van de broncode van wat nu Perlin-ruis wordt genoemd (1983). Wat Perlin-ruis onderscheidt van willekeurige ruis is dat het er organischer en natuurlijker uitziet.  En daarom een goed systeem is om organische texturen en vormen te simuleren, zoals rotsen, rook en water.

In 1996 kreeg Perlin een Academy Award for Technical Achievement voor het bedenken van het algoritme.

Hier vind je de originele broncode gepost door Ken Perlin.

De vorm van dit kopje kan eindeloos willekeurig worden gevarieerd. Voeg ruis deformatie of extra deformatie zones toe om de vorm nog meer te veranderen en het een organische touch te geven. Ben je tevreden? Download het kopje, materialiseer het en geef het een bestaan in de fysieke wereld.

Instructies:

  • Voeg zone toe: voeg een deformatiezone toe en pas de grootte aan. Houdt de linkermuisknop ingedrukt en sleep om de grootte te veranderen. Gebruik de shift-toets met de linkermuisknop om de hoogte te veranderen.
  • Verwijder zone: verwijder de laatst toegevoegde zone.
  • Nieuwe vorm: randomize de vorm van het kopje.
  • Resolutie: randomize de resolutie van het kopje.
  • Pauzeer/Animeer: zet de ruis stop, of juist aan.
  • Handles aan/uit: Schakel de hulpvormen in/uit.
  • Download: download het STL-model van de huidige staat.
  • Ruiscilinder: Klik met de linker muisknop op de ruiscilinder om deze over het kopje te plaatsen. Beweeg de muis (met de linker muisknop ingedrukt) van links naar rechts om de ruis de versterken of te verminderen.

Bediening:

  • Zoomen: Muis scroll-wiel omhoog of omlaag bewegen, op de meeste laptops twee vingers op trackpad omhoog en omlaag.
  • Roteren: Houdt de rechter muisknop ingedrukt en beweeg de muis. Op een laptop (mac): klik met twee vingers op het trackpad, houdt ingedrukt en beweeg de vingers; voor pc: houdt de rechter trackpadknop ingedrukt en beweeg op het trackpad.

Bekende problemen:

  • Wanneer het kopje erg klein lijkt in het 3D-slicerprogramma, vergroot dan het model met een factor tien.
  • Door het toepassen van de Perlin-deformatie kan het gebeuren dat de polygonen van het model elkaar snijden. Dit kan gaten veroorzaken wanneer het kopje wordt gesliced.

Voeg zone toe
Nieuwe vorm
Pauzeer
Download

Verwijder zone
Resolutie
Handles uit

Deel uw ervaring met ons door onderstaande vragenlijst in te vullen. Het duurt ongeveer 7 minuten. Alvast bedankt!